Missförstå mig rätt, reklam är inte på något sätt ett ämne jag brinner för, men det räcker ju med att se på tv4-"nyheterna" för att bli något av en expert på ämnet. Och det är enkelt att konstatera Coca Colas särställnings som mörkrets furste.
Det är inte så mycket den pinsamma sexismen i reklamen som konfunderar mig så mycket som det är den pinsamma sexismen i samband med just Coca Cola Zero. Om man ändå ska göra en rejält sexistisk reklam riktad mot skräcködlor som på allvar tycker att allt som har att göra med Al Bundy är en bra idé, varför koppla ihop detta föråldrade mansideal med världens fjolligaste dryck?
Seriöst, det finns få saker som är mesigare att dricka än

Men allvarligt talat, det här är riktigt sorgligt. Enda trösten i allt detta är väl att de ofta brukar fällas av ERK (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam) och att alla som knarkar sötningsmedel förr eller senare dör en hemsk och för tidig död (med vissa undantag för diabetiker, de slipper ut genom ett kryphål). All publicitet är ju dock bra publicitet. Nu ska jag gå och skjuta mig själv i foten.
Uppdaterad: Jag upptäckte just att det finns precis lika hemska Cola Zero-reklamer riktade mot kvinnor. De är lika obehagliga av samma anledning.
1 kommentar:
Zero reklamen är en klass i sig. Älskar att mannen flyr, spränger byggnaden där hans ex,knull etc befinner sig i. Coca-Cola är destruktivt.
Skicka en kommentar